# 87

Inf@ncia

Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència

Departament de Benestar Social i Família

Butlletí de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència
Dijous, 25 de juny de 2015 Imprimeix | Butlletins anteriors

::Actualitat

Actualitat

Els infants catalans puntuen la seva qualitat de vida amb més d'un 9 sobre 10. Així es desprèn d'un informe elaborat per l'Equip de Recerca en Infància, Adolescència, Drets dels Infants i la seva Qualitat de Vida (ERIDIqv) de la Universitat de Girona (UdG) pel projecte Children’s Worlds, de la Fundació Jacobs, que ha inclòs una mostra representativa de la població infantil de Catalunya.

L’estudi ha enquestat més de cinquanta mil nens i nenes d’entre 8 i 12 anys de 15 països, amb preguntes que giraven entorn de vuit grans eixos: la llar i les persones amb qui viuen; els diners i les possessions; les amistats; l'àrea on es viu; l'escola; l'ús del temps lliure; la vida actual i el futur, i la valoració general del benestar.

Amunt

::En Profunditat

En Profunditat

Rosa Mora Valls
Psicòloga clínica
Codirectora de l'Associació CRIA, Família i Adopció (rmora@criafamilia.org)

“Adoptar és criar un infant que donarà continuïtat a la família i que a
través de la criança i la incondicionalitat adquirirà el sentit de pertinença a aquesta.” (Levy Soussan).

En tota maternitat/paternitat, biològica o adoptiva, al llarg de la criança poden produir-se fissures en els vincles paternofilials que interfereixin, més greument o menys, en la dinàmica de les relacions familiars. En el cas de la filiació adoptiva, aquestes fissures tenen diverses peculiaritats que la diferencien de la biològica i que tenen l’origen en determinades circumstàncies dels adults i determinades característiques i necessitats dels infants. És en aquests moments de fragilitat o dificultats quan pren especial rellevància la incondicionalitat dels progenitors, entesa com un factor indispensable per poder sostenir les diferents problemàtiques amb què es poden trobar els pares i mares adoptius en diferents moments.

Amunt

::La Finestra

La Finestra

Neus Moliné i Boixareu
Coordinadora pedagògica-psicopedagoga i coordinadora del programa TEI de l’institut El Til·ler (les Franqueses del Vallès)
Membre del Grup de treball del programa TEI de l’ICE de la UB
Formadora del professorat en l’aplicació del programa TEI

Dolors Rodoreda i Pujal
Psicopedagoga de l’institut El Til·ler (les Franqueses del Vallès)
Coordinadora del programa TEI a l’institut El Til·ler
Membre del Grup de treball del programa TEI de l’ICE de la UB
Formadora del professorat en l’aplicació del programa TEI

Andrés González Bellido
Llicenciat en psicologia. Catedràtic d’orientació educativa
Autor del programa TEI
Coordinador del Grup de treball del programa TEI de l’ICE de la UB
Formador del professorat en l’aplicació del programa TEI
Adreça electrònica de contacte: programatei.1@gmail.com

El programa TEI s’aplica a primària i secundària. En el primer cas, els alumnes de cinquè són tutors emocionals dels de tercer; a secundària, els de tercer són tutors emocionals dels de primer.

El programa TEI és una estratègia educativa per a la convivència escolar, dissenyada com una mesura pràctica contra la violència i l’assetjament escolar, té un caràcter institucional i implica tota la comunitat educativa. És un recurs important en el procés de participació, conscienciació, prevenció i desenvolupament de programes d’intervenció en la convivència del centre educatiu. Pot adaptar-se com una mesura contra la desmotivació i el fracàs, no únicament curricular, sinó també personal i social.

Amunt

::Informacions d'interès

Informacions d'interès

El Departament de Salut ha presentat un protocol per millorar el tractament de la malaltia en la sanitat pública. El diagnòstic de trastorns per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) en menors d'edat ja no podrà realitzar-se als CAP com fins ara, sinó que l'haurà de dur a terme un especialista en psiquiatria infantil, psicologia clínica o neuropediatria.

Aquesta és una de les principals novetats del Protocol per al maneig del TDAH infantil-juvenil en el sistema sanitari, que el Departament de Salut ha presentat amb l'objectiu d'afavorir l'equitat en l'atenció a la població amb aquesta malaltia.

El Govern ha acordat dur a terme una experiència pilot perquè les escoles rurals puguin atendre infants de primer cicle d’educació infantil i que, per tant, permetrà que puguin funcionar també com a llars d’infants. Aquesta iniciativa, que començarà el curs vinent en 7 escoles rurals d’arreu del territori, s’inclou en la proposta Innovació i qualitat a l’escola rural, sobre la gestió d’aquestes escoles i que també consolida els projectes educatius de les zones escolars rurals (ZER).

Amunt

::Formació

Lloc: Barcelona

Organització: Escola de mestres Rosa Sensat

Dates: del 6 al 8 de juliol de 2015

Lloc: El Escorial, Madrid

Organització: Universidad Complutense de Madrid

Dates: del 6 al 10 de juliol de 2015

Lloc: Portugalete, Biscaia

Organització: UNED (Universitat Nacional d’Educació a Distància)

Dates: del 6 al 8 de juliol de 2015

Lloc: Ipswich (Regne Unit)

Organització: Unit for the Study of Children and Childhoods, University Campus Suffolk

Dates: 14 i 15 de juliol de 2015

Lloc: Barcelona

Organització: Universitat de Barcelona

Dates: del 5 de novembre de 2015 al 17 de setembre de 2017

Amunt

::La Biblioteca

Llibre 1

Autors: José Luis Villena Higueras, Elvira Molina Fernández
Editorial: Graò
Preu: 13,50€

Una reflexió coral que comparteix una idea clau: concebre la ciutat com a centre, text i context d’educació i vida, és a dir, aprendre sobre la ciutat i a la ciutat, un espai social habitualment desdibuixat per urgències i quotidianitats. El llibre planteja que no es consulta la infància sobre aquest aspecte i ens proposa atrevir-nos a mirar l’espai comú des de altra perspectiva, des de baix, “amb ulls de nen”, com diu Tonucci. Això ens permetrà construir un context urbà inclusiu, modern, sostenible i amable. Reivindica el present de la infància i mira des de l’educació.

Llibre 2

Autor: Jordi Vilaseca Brugueras
Editorial: Plataforma Editorial
Preu: 17,00€

Un projecte educatiu des de la mirada sistèmica. L’educació és una de les grans preocupacions de la societat actual i els resultats de les proves internacionals surten a les portades dels mitjans de comunicació. Però la realitat és molt més rica que la imatge que es projecta a la televisió, i hi ha experiències escolars i sistemes pedagògics que tenen com a objectiu oferir una formació global de la persona amb la transmissió de coneixements, valors i actituds mitjançant activitats arrelades a l’entorn social i familiar de l’alumne. El centre educatiu ha de ser una escola de vida oberta al món, inclusiva per a tothom i amb una pedagogia que intenti extreure el bo i millor de cada persona. En aquest llibre, Jordi Vilaseca ens explica la teoria i la pràctica d’un model educatiu diferent que, sense abandonar la normativa vigent, desenvolupa tota una sèrie d’activitats aplicables a qualsevol escola i nivell educatiu. Una manera engrescadora d’entendre l’educació i la vida.

Llibre 3

Autor: Jordi Cots Moner
Editorial: Associació de Mestres Rosa sensat
Preu: 12,00€

Aquest petit llibre vol explicar les vicissituds per les quals ha passat la conceptualització dels drets de l'infant i ens proposa una valoració del contingut i l'abast del seu desenvolupament. Aspira a fer entendre la Convenció; pretén que tots els professionals de la infància, tots aquells que hi estan en contacte d'una manera o d’una altra, es facin seu aquest text fonamental.

Llibre 4

Autora: Cristina Gutiérrez Lestón
Editorial: Plataforma Editorial
Preu: 16,00€

Aquest llibre ens parla d’una nova filosofia de govern de les ciutats que té com a referència els nens i les nenes, amb la seguretat que una ciutat sensible a les necessitats de la infància serà millor per a tots. L’obra recupera les parts de la Convenció dels drets de l’infant de 1989 que reconeixen la ciutadania plena dels nens i proposa línies d’actuació. Els nens i les nenes esdevenen, d’aquesta manera, el paradigma de les diversitats i representen tots els exclosos de les decisions i del poder.

Actualment, més de dues-centes ciutats de l’Estat espanyol, Itàlia, l’Argentina, l’Uruguai, Colòmbia, el Perú, Xile i el Líban s’han sumat a aquest projecte.

Llibre 5

Autor: Recalcati, Massimo
Editorial: Anagrama
Preu: 14,90€

La caiguda de l’autoritat paterna és un fenomen essencial de la nostra cultura contemporània, tant des del seu sentit simbòlic (el pare com a encarnació de la llei) com des de la configuració de les relacions familiars, en la qual el pare actual tendeix a tenir un rol amistós i còmplice, que està a l’extrem oposat del pare autoritari d’èpoques no tan llunyanes.

Amunt

::Recursos

recursos 1

El projecte Ciència animada és una biblioteca de recursos audiovisuals de caràcter científic, organitzada en capítols en els quals s’expliquen, de manera visual i amena, conceptes científics per a nenes i nens.

Cada capítol defineix un concepte clau seleccionat prèviament per un grup d’experts de la Universitat de Barcelona que col·laboren en el projecte. Aquests experts ofereixen assessorament científic per validar tot el procés i garantir la comunicació correcta del tema escollit.

El projecte està impulsat per la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i) l’Àrea de Comunicació de la Universitat de Barcelona, amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d’Economia i Competitivitat.

recursos 2

L’Institut Català de les Dones presenta noves eines de prevenció i sensibilització en el marc del programa “Estimar no fa mal. Viu l’amor lliure de violència”. Es tracta del vídeo DesactivaelControl, elaborat pel Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, que apodera les adolescents per ajudar-les a identificar i superar situacions de relacions abusives en les relacions de parella basades en el control, així com materials adreçats a professionals que treballen amb nois i noies per donar-los suport en les actuacions de prevenció de la violència masclista.

recursos 3

Un dels portals de referència de molts joves catalans en matèria d’entreteniment i informació ha endegat una versió televisiva. El programa, que té format de comèdia de situació (sitcom), tracta els mateixos temes que es poden trobar al Web: actualitat, entrevistes, música i consells, i s’adreça al públic de 13 a 20 anys. Dins del programa destaca l’espai anomenat El consultori, amb respostes a preguntes sobre sexualitat, anorèxia, menjar saludable o problemes d’autoestima.

© Generalitat de Catalunya