• Imprimeix

Més de 2.300 alumnes participen al programa Delegats i Delegades en 3D, que incentiva la participació juvenil als instituts de secundària

La directora general de Joventut, Marta Vilalta, lliura els diplomes de reconeixement a estudiants i tutors participants del projecte, en un acte a l’Espai Jove La Fontana de Gràcia

26/05/2017 14:05
Més de 2.300 alumnes participen al programa Delegats i Delegades en 3D, que incentiva la participació juvenil als instituts de secundària
Més de 2.300 alumnes participen al programa Delegats i Delegades en 3D, que incentiva la participació juvenil als instituts de secundària

La directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha entregat aquest matí els diplomes de reconeixement als alumnes, professors i instituts que aquest curs han participat al programa ‘Delegats i delegades en 3D’, organitzat per la Direcció General de Joventut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Ho ha fet en un acte a l’Espai Jove La Fontana, a Barcelona, acompanyada del director general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Jordi Miró, i del director del Programa d’Innovació i Qualitat Democràtica del Govern, Roger Buch.

En total, han participat al programa 3D fins a 2.375 alumnes, 190 delegats i subdelegats i 95 tutors pertanyents a 24 Instituts de Secundària d’arreu de Catalunya. Aquesta iniciativa del Govern contribueix a fomentar la cultura participativa entre l’alumnat i el professorat i a augmentar la capacitat de comprometre’s i assumir responsabilitats.

En concret, el programa preveu que el delegat o delegada de classe, amb el suport del tutor o tutora i l’assessorament d’especialistes en participació, proposin a la resta de l’aula l’inici d’un projecte en el marc de l’institut. Una vegada escollit el projecte de manera consensuada, els estudiants assumeixen tasques i prenen decisions de manera conjunta al llarg del curs per posar en pràctica el valor de la responsabilitat i el compromís.

Alguns dels projectes han estat la proposta d'ampliació de carrils bici a l'entorn de l’escola, el disseny i fabricació de bancs pel pati del centre, l’organització d’una setmana esportiva i saludable, la realització d’activitats per a una escola amb infants d’educació especial o la preparació per crear una ràdio per poder ser escoltada a l’institut, amb continguts com ara entrevistes, música o notícies relacionades amb el centre.

D’aquesta manera, l’alumnat i el professorat adquireixen coneixements, eines i actituds per treballar i organitzar-se de manera participativa. També aprenen a desenvolupar el debat, la dinamització i la decisió (d’aquí el nom del programa 3D), així com diferents habilitats per a ser ciutadans crítics i compromesos.

En aquest sentit, per molts alumnes, el fet d’haver d’interlocutar amb la resta de companys i debatre amb el grup quin projecte es vol tirar endavant, significa la seva primera experiència amb la democràcia participativa, i permet als alumnes adquirir competències relacionades amb la comunicació, el respecte i el sentiment de pertinença a un grup. Així mateix, el ‘Programa 3D’ també reforça la figura del delegat i delegada com a interlocutor dels estudiants i del professorat.

Durant l’entrega de diplomes, que ha comptat amb la dinamització musical del grup “El sobrino del diablo”, la directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha agraït el compromís participatiu dels alumnes i els ha recordat que -d’acord amb les dades de l’Observatori Català de la Joventut- les experiències de participació en l’etapa educativa són un dels elements determinants que fan que aquells joves acabin participant, més endavant, dels afers col·lectius.

Per això, ha afegit, i per tal d’avançar cap a una democràcia molt més participativa, cal que les institucions facilitin instruments d’apoderament ciutadà, i justament aquest programa n’és un bon exemple. “Volem una societat civil organitzada i capacitada per influir en la vida pública perquè volem una democràcia de qualitat. I fomentar la participació des de les aules és la millor manera de contribuir a formar ciutadans amb capacitat d’implicar-se en els afers col·lectius”, ha indicat Vilalta.

La jornada d’aquest matí ha comptat amb la realització de tallers entre els alumnes presents, a càrrec de Xixa Teatre, que han servit per compartir la seva experiència al programa 3D al llarg del curs i, d’aquesta manera, reflexionar sobre el sentit de la democràcia participativa.

La directora general de Joventut també ha donat a conèixer que durant les vuit edicions del programa hi han participat un total de 15.950 alumnes i 692 professors.